Gebruikstips over temperatuur

airRED design infrarood cabine in een slaapkamer

Wat doet de temperatuur

Je huid heeft een vaste manier om met warmte om te gaan, namelijk de bloedtoevoer in je huid laten toenemen en die de warme laten meenemen en verspreiden in je lichaam om af te koelen. Is er teveel warmte, dan stopt dat proces en wordt transpiratie ingezet om de warmte kwijt te raken via verdamping. 

 

Hoe beter de doorbloeding van je huid, deste beter wordt de warmte in je lichaam verdeeld. Bij mindere doorbloeding warmen vooral je weefsels op. 

Temperatuur keuze

Beginnen met een hoge temperatuur roept een adrenaline reactie op in je lichaam en de infrarood warmte zal vooral je weefsels opwarmen, de doorbloeding komt dan nog niet echt op gang. Rustige temperatuur op- en afbouw werkt rustgevend. 

 

Bij een maximale temperatuur en optimaal contact van je huid met de luchtstroom activeer je uiteraard het meest intensief, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd het beste is. Ook als je zelf denkt dat het teveel is of te heet, luister daar dan naar en draai de knop terug tot het voor jou wel comfortabel wordt. NB: de infrarood bron moet daarvoor wat afkoelen, dat duurt uiteraard even. 

 

Wil je een pijnlijk lichaamsdeel diep opwarmen, doe dat dan aan het begin van een sessie en kies dan voor een hoge temperatuur terwijl je het voor de airRED houdt, dan is de verhouding weefsel opwarmen - warmte afvoer vooral ten gunste van weefsel opwarmen en dringt de warmte het verste door. 

Een vaste instelling

Heb je jouw ideale temperatuur gevonden en wil je die de hele sessie aanhouden, prima. Het gaat om het effect wat goed is voor jou. We adviseren overigens niet om meteen op hoge of de hoogste temperatuur te beginnen, bouw dat altijd even op, dan bouw je de bloeddoorstroming ook op. Beter een wat langere sessie met opbouw dan een kwartier alleen op de hoogste stand. Je kan ook 20 of 25 minuten doen, er zit immers een uit-knop op. 

Of varieer duur en temperatuur

Als je je realiseert dat lagere temperatuur vooral ontspannend werkt en hogere temperatuur activeert, kies dan zelf wat jij op dat moment wilt. Kijk welke tijdsduur bij jou past. Normaal is een kwartier prima, bij pijn issues of echte behoefte aan ontspannen zal je waarschijnlijk als vanzelf meer dan 1 sessie doen. Overdrijf het niet, hou het bij voorkeur bij 1 tot 2 sessies, en bij intensieve pijn issues incidenteel 3 zonder hele hoge temperatuur. Combineer je lagere en hogere temperatuur binnen een sessie, dan krijg je een op- danwel afbouweffect. Wat voorbeelden vind je in het gedeelte sessie opbouw.

De luchtstroom

De temperatuur van de luchtstroom kan je niet afzonderlijk regelen, de luchtsnelheid ervan wel. De laagste stand is meestal al voldoende.

 

Als je de luchtstroom regelknop (de onderste draaiknop) helemaal naar links draait, voel je een zachte tik, de luchtstroom staat dan uit. Dit kan soms praktisch zijn als je er met een bepaald lichaamsdeel voor wilt staan of zitten met hoge temperatuur en een warme luchtstroom dan niet zo prettig is.

 

Zet je de luchtstroom uit voor een normale sessie, dan profiteer je niet van het weldadige effect waar de airRED zijn kracht aan ontleent: de luchtcirculatie die warme (of bij gebruik van CoolGREEN normale temperatuur) lucht om je heen laat circuleren en op die manier bijdraagt aan een prettige ervaring en mooi evenwicht tussen afkoelen, transpiratie die verdampt voordat het druppels worden, en het niet te koud krijgen. Je ervaring is dan minder plezierige warmte, meer klammig en zweterig en ook minder aangenaam doordat je onplezierig snel afkoelt. 

Een paar praktische tips

  • Zet je benen wat uit elkaar om de luchtstroom goed tussen je knieën door te laten gaan. 
  • Koude handen? Als je ze aan het begin van een sessie even in de luchtstroom tussen je benen houdt, warmen ze lekker aan. 
  • Wil je je nek ook goed opwarmen, hou je hoofd dan rechtop. 

Andere gebruikstips