LONGREAD: Wandelen, meer dan lopen alleen

Wandelschoenen met bergen op achtergrond

 

  • Fysieke inspanning, mentale ontspanning
  • Voorbereiding en uitvoering
  • Na afloop
  • Mind en body, hoe werkt dat evenwicht
  • De invloed van focus en denken
  • Loskomen van de waan van de dag

Fysieke inspanning, mentale ontspanning

Over fysieke inspanning

Je kan op heel wat verschillende manieren fysieke inspanning doen. Kort of lang. Alleen, met zijn tweeën of met een groep. Intensief of recreatief. Omdat het moet of omdat je het wilt. Omdat het goed voor je is of gewoon voor de fun. Alle manieren hebben met elkaar gemeen dat je je lichaam meer gebruikt dan normaal, en dat daarmee vrij automatisch je mind minder gebruikt wordt dan normaal. 

 

Over je mind

Normaal gesproken ben je de hele dag zo'n beetje flink mentaal bezig. Je denkt, praat, schrijft, mailt, telefoneert, bedenkt enz. Dat racen in je hoofd is maar moeilijk te stoppen. Fysieke inspanning introduceert in elk geval een tweede beleving, die ook om aandacht gaat vragen. Namelijk het gebruiken van je lijf.

 

Afleiden of ervaren

Afhankelijk van hoe je daar naar kijkt, vind je het prettig dat de verhouding tussen mind en body, lichaam en geest, een tijdje verandert, of je gaat hem ontlopen. Dat laatste doe je bijvoorbeeld door muziek op te zetten, door in een groep je fysieke inspanning te doen, door meer bezig te zijn met route, fotograferen, becommentariëren. Door verstedelijkte omgeving te kiezen in plaats van natuur. Of door het simpelweg te ontlopen door het niét te doen.



Hoe wij dat doen

Voor ons is vooral wandelen heel herkenbaar als ontspannende fysieke ervaring. Wandelingen van 6, 7, 8 kilometer maar ook van 20 kilometer of meer. We wandelen door onze eigen omgeving en door prachtige natuurgebieden, drinken thee op een omgevallen boomstam, en komen tot rust van eigenlijk niks. We praten niet veel, zijn niet veel met de route bezig, we hebben een idee en verder komt het wel. Onze mind is met weinig anders bezig dan er gewoon te zijn, en onze lichamen laten de meestal prachtige omgeving rustig aan ons voorbij trekken en dat mag gewoon ‘naar binnen’. 

Voorbereiding en uitvoering

Vrouw stretcht bij water

Warming up

Je leert dat een warming up goed voor je is, maar niet iedereen heeft er zin in. Het is maar net ook wat je eigen ervaring is. Heb je de eerste tijd dat je wandelt, fietst of sport toch de ervaring dat alles in je lichaam op gang moet komen, dan is het veel aardiger om wél een warming up te doen. Niet alleen bij echt sporten, ook voor een wandeling of fietstocht. Is je beginpunt vanaf huis, dan kan je daar mooi een airRED voor inzetten. Met afwisselend eerst een lagere en dan een hogere stand verbeter je in een kwartiertje de doorbloeding en je activeert je lichaam. Dat maakt een behoorlijk verschil, en niet alleen aan het begin van je inspanning, je hele wandeling, fietstocht, hardloopsessie of wat je ook maar kiest, staat erdoor in het teken van dat het makkelijker gaat. 

Doel van je inspanning

Goed is ook om stil te staan of je een doel kiest voor je fysieke inspanning. Heb je een racefiets en ga je 100 kilometer fietsen, dan is dat een andere invalshoek dan wanneer je door de bladeren wilt gaan schoppen in een herfstbos. Ga je naar de sportschool dan is je doel een andere dan wanneer je een fietstochtje over de bloeiende hei op het oog hebt. Heb je een fysiek doel, dan is mentale, innerlijke rust niet het eerste wat het je als ervaring zal opleveren. Dat is dan meer tevredenheid over de geleverde fysieke inspanning, en dat is niet hetzelfde. 

Na afloop

Mentale activiteit gevisualiseerd

Na afloop

Je kan dus een tevreden beleving hebben over het bereikte fysieke doel. Of dat je gezellig bijgepraat hebt met de andere aanwezigen. Je bent dan na afloop nog, of weer, gewoon actief en mentaal bezig. Je fysieke inspanning was alleen een verándering van je mentale activiteit, en als die al wat vermoeidheid oproept, dan is de kans groot dat je die behoorlijk wegdrukt, want dat was niet waar je het voor deed, je doel was een andere. 

Mind of body

Onze ervaring is, dat bij de manier waarop wij een wandeling maken, onze mind na afloop heerlijk rustig versterkt is. Aan de andere kant merken we dat onze lichamen gebruikt zijn, afhankelijk van de afstand meer of minder uiteraard. De verhouding tussen onze mind en body zijn dus veranderd. En als je dat niet wegdrukt, dan is de vraag hoe je daarmee omgaat. 

 

Rust

Voor elk lichaam dat een inspanning heeft geleverd, is het natuurlijk om tot rust te willen komen. Alleen, veel mensen willen zo graag door met actief zijn, dat ze daar weinig aandacht aan geven danwel ruimte voor maken. Dat is natuurlijk niet erg aardig voor zo'n mooi instrument als je lichaam. Volg je meer je natuurlijke ritme  en geef je toe aan die behoefte aan rust, dan kan je lichaam ook weer versterken.

 

Cooling down

Na afloop van je fysieke inspanning kan je je lichaam helpen om zichzelf weer te versterken door een cooling down. Daarmee stimuleer je de afvoer van de opgehoopte afvalstoffen in je lichaam en voer je gericht zuurstofrijk bloed toe voor herstel. Niet iedereen heeft daar zin in, en ook daar kan een airRED je weer bij helpen. Want je kunt ook het cooling down programma doen en terwijl je erop zit, een kopje thee drinken, napraten of even het nieuws bekijken op je tablet. De algehele afvoer van afvalstoffen wordt gestimuleerd, en je voelt je weer energieker. 


Onze ervaring

Wij zelf merken dat we, zonder de airRED cooling down, niet makkelijk het verschil kunnen overbruggen tussen de rust van de mind na een langere wandeling, en de geleverde fysieke inspanning. Tot we een airRED hadden, betekende dat voor ons dat we de avond meestal heel rustig doorbrachten, en soms zelfs ook nog de volgende dag. Omdat wij de mind niet opnieuw gingen inzetten voor meer activiteit, moest de hele oplossing van het verschil tussen mind en body dus komen van ons lichaam rustig houden tot het weer voldoende hersteld was. Het lijkt bij ons dat een sessie voor de airRED helpt om dat verschil snel te overbruggen. Voor ons heeft de komst van de airRED dus een flink verschil gemaakt in onze beleving na fysieke inspanning.

Hond ligt, moe

Mind en body, hoe werkt dat evenwicht

Evenwicht

Evenwicht krijg je als alle aspecten aan bod komen in een voor jou goede verhouding. Mind en body. Je lichaam is bedoeld om te bewegen, maar bewegen zelf is geen doel. Je lichaam is bedoeld om te eten, maar als je alleen maar bezig bent met eten, is dat niet zoals het bedoeld is. Je mind is bedoeld om jouw zelf te ondersteunen, niet om zelf de hele dag racend bezig te zijn met rennen van de ene gedachte naar de andere invalshoek en jou naar de achtergrond te drukken. Als mind en body beide aan bod komen op een natuurlijke manier, dan heb je een beter perspectief voor je hele welbevinden. Als je niet focust op de fysieke beleving, de inspanning, eventuele pijntjes, kou of warmte hier en daar, niet de mind blijft entertainen met muziek, gesprekken, doelen, fotomomenten, routes, dan wordt je totale ervaring anders. 

 

Word zelf weer het begin

Als je beweegt en ondertussen de hele tijd praat, dan doet je lichaam wel wat het moet doen, maar je mind komt niet tot rust. Heb je fysieke issues tijdens het bewegen, dan kan je die het begin maken, je kunt ook leren om ermee om te gaan en er zelf weer aan te pas te komen, dan hoef je daar niet de hele tijd mee bezig te zijn. Als je je hiervan bewust wordt, ben je niet langer een slaaf van ‘doen’, maar ben je zelf weer het begin, en staan mind en body tot jouw dienst, in plaats van dat zij de dienst uitmaken en jij er niet meer aan te pas komt. 

Bodybuilder met vraagteken op plaats van hoofd

Bewegen, goed voor je?

Je leest erover, dat bewegen goed is voor je, en dan ga je denken dat jij dat ook moet doen, dat je van alles moet. Vervolgens ga je dat dan ook daadwerkelijk doen, en op een gegeven moment kom je tot de ontdekking dat je je lichaam eigenlijk alleen maar aan het afbeulen bent en dat je in een slipstream terecht bent gekomen waarin dat nog normaal lijkt ook. Het goede nieuws is, daar kan je weer uit stappen. Niet dat je dan niet meer beweegt, maar het is dan niet meer een doel in zichzelf, het wordt een onderdeel van je leven,  in een natuurlijk patroon wat bij jou past.

 

Lukt je dat zo maar?

Waarschijnlijk niet. Het is onderdeel van een bredere keuze rondom je leven over hoe je ernaar kijkt, hoe je naar je lichaam kijkt, naar je mind, naar eten en bewegen, naar jij zelf het begin of al het andere het begin maken en slaaf zijn van verslavende patronen voor je mind zoals smartphone, praten, regels en life style adviezen. Maar durf je terug te gaan naar jouw eigen roots en jezelf van daar af opnieuw op te bouwen met dingen die werkelijk goed zijn voor jou, dan heb je ook wat. Dat dat wat jij van binnen weet wat goed is voor je, weer naar boven kan komen en niet weggeblazen wordt door de waan van de dag en alles wat je leest, hoort en ziet. 

De invloed van focus en denken

Waar je op focust wordt meer

Je bent redelijk kansloos als je dit mechanisme niet kent en herkent in je leven. Als je een keer gewandeld hebt, wil je nog een keer. En als je een keer 10 kilometer gewandeld hebt, moet het de volgende keer meer zijn en is een wandeling van 5 kilometer ineens niet goed genoeg meer. Dit hebben wij zelf heel duidelijk gezien in onze levens, en het heeft ons heel wat keren opnieuw beginnen gekost voordat we dit gemasterd hadden. Want we gingen keer op keer weer een andere versie van de bietenbrug op. Maar uiteindelijk lukt het wel, gewoon volhouden, goed opletten en elkaar scherp houden op dat punt. 

 

Er niet aan denken

Een variant op dat thema is ‘er niet aan denken’. Een voorbeeld is de schouder van Joep. ’s Nachts in bed wil die nog wel eens opspelen. Dat beheerst voor een deel de beleving van de nacht. Het gekke is, dat die begint met een gedachte als ‘ik moet niet vergeten om te kijken of de pijn in mijn schouder al weg is’. Je kan er ook voor kiezen om er niet aan te denken. Maar ‘er niet aan denken’ is hetzelfde als er wel aan denken, dat werkt geen van beide. Iets ‘niet doen’ is namelijk ook nog steeds doen. 

Een fysieke inspanning als een wandeling waarbij alle aspecten van de wandeling naar binnen mogen komen, verlegt de aandacht en daarmee wordt ook je mind sterker. Het fysieke issue krijgt dan de kans om weg te trekken, omdat het niet meer zo sterk is als wanneer je alleen kunt functioneren vanuit je fysieke level. En dan kom je na afloop van de nacht tot de ontdekking dat je je schouder helemaal niet gevoeld hebt. 

Man geeft presentatie

De focus eraf halen

In een lezing, of ook gewoon in onderwijs (ervaring Joep), heb je vaak dat mensen niet open staan voor je verhaal, omdat ze te veel bezig zijn met het koesteren van hun eigen gedachten en ideeën, bv. “ik zit hier een lezing te luisteren”, “ik ben het er nu al niet mee eens”, of “ik wil dit niet leren”. Doorbreek je dat met een anekdote of een persoonlijk verhaal, dan zie je dat je dat dat ineens wel lukt. TED talks beginnen niet voor niets bijna altijd met een persoonlijke ervaring, dan heb je je toehoorders meteen mee aan het begin. Dan kan het verhaal binnenkomen. Het verschil tussen binnenkomen en iemand persoonlijk raken, en intellectualisatie. 

Intellectualisatie

Omdat iemand iets intellectueel verklaart of bewijst, wil dat niet zeggen dat het daarom per definitie ook voor jou is. Degene die het heeft geschreven, is gefocust op een klein stukje van iets en heeft dat geïsoleerd en ontdaan van zoveel mogelijk interactie en persoonlijke en mentale factoren om het als intellectuele waarheid te kunnen presenteren. Daarmee zet het belangrijke aspecten van jouw wezen buiten spel. Wees dus alert op de zaken die je leest over wat goed voor je is of niet. Intellectueel ongetwijfeld sluitend, en je kunt ze prima in overweging nemen, maar laat je er niet vanaf brengen om de keuzes voor jouw leven te baseren op wat goed is voor jou en wat jij zelf goed vindt, gecombineerd met een portie gezond verstand. Niet moeilijk om je te realiseren dat elke dag naar de McDonalds gaan geen geweldige life style keuze is. En zo weet je dat, diep van binnen, eigenlijk van alles wel. 

Loskomen van de waan van de dag

Een andere omgeving

Loskomen van de waan van de dag kan je op veel manieren. Je probeert het te bereiken door op vakantie te gaan. Andere indrukken, andere manier van leven, koken, slapen, omgeving. Je hebt dan wel andere ervaringen, maar je mind komt daar niet per definitie van tot rust, je geeft hem alleen iets anders dan het bekende uit je dagelijkse leven. Het verslavingsgedrag van herhaling en meer is er weer. Dat kan je ook zien aan dat je steeds weer op vakantie moet, en bij voorkeur verder dan de vorige keer. Dat het niet werkt, zie je aan het geniale wijntje dat je op vakantie hebt ontdekt. Perfect in die context, werkt voor geen meter als je thuis bent. 

Een ander voorbeeld

Het wandelingetje tussen de middag is ook zo’n voorbeeld. Je kunt de wandeling ‘doen’ en de een tot twee kilometers ‘maken’. Je kunt met je collega’s praten. Je kunt het ook gebruiken om los te komen van de dingen van de ochtend en jezelf fysiek en mentaal te verfrissen zodat jij er weer aan te pas komt en de verhoudingen binnen jezelf weer normaler zijn. 


airRED

Wij zelf vinden het aardig dat we op dit hele verhaal gekomen zijn door de airRED. Wij hebben een betere ervaring bij fysieke inspanningen door de airRED, en wellicht inspireren we jou met het bovenstaande verhaal. Doe jij jezelf dan ook nog eens een airRED cadeau naar aanleiding hiervan, dan is dat een extra leuk effect ervan waar je lang plezier van zult hebben. Bij ons hangt hij in de woonkamer. Wij zelf waarderen vooral dat als we terugkomen van een wandeling, we het eten op kunnen zetten en ondertussen van de airRED gebruik kunnen maken voor een cooling down en daarbij de nieuwsfeed van de dag kunnen lezen op onze tablets. 

Man in kamer leest