8 Tips om te ontspannen

Ontspannen, ontstressen, je komt in elk geval niet goed tot rust. Het kan handig zijn om een paar manieren bij de hand te hebben om op momenten en in tijden van spanning jezelf te helpen om weer bij jezelf te kunnen komen. Want dat gaat je niet lukken als je vol in de stress zit. Wij geven je wat tips:

 

Tip 1

Stilte. Geen Netflix. Geen oordopjes. Niet meeluisteren met gesprekken. Gedachten tot rust brengen. Stilte. Dat is vervelend, maar daar kan je doorheen zakken. En dan komt je beloning. Echte rust, vooral mentaal. 

 

Tip 2

Zeg tegen jezelf: kom maar het geeft niet. Soms is je mind net een angstig vogeltje wat fladdert in een kooi omdat hij niet ziet dat de kat die eromheen sluipt hem niet kan raken. Je schiet in de stress omdat je niet meer los komt van een worst case scenario. Ontspan, sta open voor verrassende wendingen die je nu nog niet kan overzien, en heb wat vertrouwen. 

 

Tip 3

Ademhaling. De automatische processen van je lichaam kan je niet beïnvloeden, maar dit wel. En je ademhaling wordt sneller en oppervlakkiger als je stress hebt. Dus als je je ademhaling tot rust brengt, volgt de rest ook. Dus heb je stress, spanning of problemen, breng dan je aandacht naar je onderbuik en adem vanaf daar. Dan kan je weer makkelijker zelf aan te pas komen. Ook goed in combinatie met tip nr. 1, stilte. 

 

Tip 4

Deel je zorg en spanning. Het beste gaat dat door die toe te vertrouwen aan papier, dat zegt niks terug, en het wordt je toch al snel duidelijk dat er iets niet klopt in jouw versie van het verhaal, dat doorbreekt de opbouw van je stress. Wil je het toch tegen iemand zeggen, vraag dan of die ander alleen wil luisteren. 

 

Tip 5

Lach. Kijk naar comedy series in plaats van thrillers. Kies voor cabaret/stand up op Netflix. Zet je mond in een glimlach, ook als je niet blij bent. Zo geef je jezelf blije signalen in plaats van die van spanning. En heb je meer kans om weer terug bij je rustige zelf te kunnen komen.

 

Tip 6

God, tenslotte zijn moeilijke, spannende en schijnbaar onoplosbare situaties zijn level of expertise. En met tools als liefde en vergeving klinken de voorwaarden niet erg schokkend, dus waarom niet eens contact opgenomen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn om van deze inspiratie en support te profiteren. 

 

Tip 7

Relativeer. Je bent niet onmisbaar. Je kunt nee zeggen. Je kunt dingen minder belangrijk gaan vinden. Je kunt andere keuzes maken. Een andere benadering kiezen waardoor je minder conflicten krijgt. Hulp vragen. De controle loslaten. Ruimte voor jezelf maken. 

 

Tip 8

Visualiseer. Stel je voor hoe het is als je zonder die stress door die situatie heen komt. Hoe het wél zou kunnen. Het gaat niet zozeer om de oplossing zelf, maar vooral hoe je je dan voelt. Stel je dat lekker levendig voor, en je helpt jezelf om je stresspatroon te doorbreken. 

 

 

En een bonustip

Wist je dat je alleen maar kunt praten op je uitademing, en dat je daar handig gebruik van kunt maken door tijdens je inademing aan iets aardigs, leuks, ontspannends of liefs te denken, en dan te merken dat wat je daarna vertelt, er anders uit komt. 

 

De toegevoegde waarde van warmte

Heb je een airRED infrarood sauna thuis of op kantoor, dan helpt de warmte je met ontspannen, fysiek en mentaal. En omdat je er met je kleren aan voor kunt zitten, zet je hem makkelijk even in. Zijn warmte helpt je lichaam en mind om te ontspannen. Het geeft ook een vertrouwd gevoel, wat rust brengt in tijden van stress. Dus heb je een airRED infrarood sauna, ga er dan geregeld een kwartiertje voor zitten, dat helpt je om fysiek en mentaal te ontspannen en dat geeft je de kans om weer meer bij jezelf te komen.