Je kan pijn beïnvloeden

Normaal gesproken is je systeem wat reageert op stress en spanning versus weer tot rust komen, in evenwicht. Door allerlei oorzaken kan dat uit balans raken. Stress is een hele bekende ervan, maar ook pijn. 

 

Even de theorie. Je hebt een autonoom zenuwstelsel, dat doet allerlei dingen automatisch, zonder dat je erbij na hoeft te denken. Het bestaat uit twee delen, een parasympatisch deel dat je organen zo beïnvloedt dat je in een fase van rust en herstel kunt komen. En een (orto)sympathisch deel, de tegenhanger ervan die je lichaam voorbereidt op vecht- of vluchtgedrag. 

 

Als je het niet bewust kunt sturen, zal je dus iets moeten doen om de verhouding te beïnvloeden als een van de twee de overhand heeft gekregen (meestal het orthosympatische deel). Dat doe je dan door dingen te doen die het parasympatische deel stimuleren. 

 

Als je je parasympatische deel beïnvloedt, kan je bijvoorbeeld ook pijn beïnvloeden en je beleving ervan. Pijn kan een fysieke oorzaak hebben, maar het kan ook niet zo zijn, of niet de hoofdmoot ervan. Wij zelf hebben de ervaring met scheef gaan staan. Een overdreven reactie op stress die zich uit via de spieren van je rug en heupen waardoor je helemaal scheef gaat staan, met alle pijn van dien. Twee andere voorbeelden. Er was eens een man die een spijker door zijn voet kreeg. De spijker stak door de schoen heen en de man was in enorme pijn en shock. In het ziekenhuis bleek dat de spijker zijn voet niet geraakt had, maar tussen zijn tenen zat. Een ander voorbeeld. Mensen die vechten, zijn zich niet bewust van de verwondingen die ze oplopen. Pas als ze weer tot rust komen, beleven ze pijn. 

 

Een airRED infrarood sauna kan zulke pijn niet wegnemen, maar je wel helpen bij herstel. Je zult dus nog iets anders moeten doen om het evenwicht tussen sympathisch en parasympatisch te herstellen. Ontspannen is het sleutelwoord om het parasympatische deel te stimuleren. En wat helpt, verschilt per persoon en per situatie. Ontspanningsoefeningen. Aan iets anders denken dan de pijn. Leuke dingen doen. AirRED sessies. Je realiseren dat je pijn voelt, maar dat dat niet hoeft te zeggen dat er iets echt mis is en daarmee om leren gaan. Want als je pijn voelt, krijgt dat al snel de overhand, je gaat er steeds meer op letten ook. En dat stimuleert je orthosympatische zenuwstelsel. 

 

Een gewone sauna maar ook een conventionele infrarood sauna stimuleert al snel de orthosympaticus, doordat je teveel warmte toegevoerd krijgt en daar niet op een rustige manier van af komt. Een airRED warmt je op een milde manier op, waarbij je die reactie niet krijgt. De airRED kan daarom dus een prima rol vervullen bij herstel. En als jouw airRED in je woonkamer hangt, nodigt hij als vanzelf uit om hem dagelijks te gebruiken. In een kwartiertje heb je het voordeel al. Zie de uitgebreide informatie en de vergelijking tussen een airRED en een gewone IR sauna

 

Veel mensen denken dat ze de tijd niet hebben of mogen nemen, dat ontspannen en leuke dingen niet ‘mogen’, dat ze door moeten gaan, dat een fysieke oorzaak weggenomen moet worden. Dat kan je vol blijven houden, maar dat helpt je niet van je klachten af. Herstel is een samenspel van eventueel herstel van een fysieke oorzaak en herstel van evenwicht in je autonome zenuwstelsel. De keus is aan jou. Want ook als je fysieke oorzaak niet weggenomen zou kunnen worden, kan je op een ander manier met pijn omgaan. 

 

Kijk voor meer inspiratie bijvoorbeeld bij het boek van fysiotherapeut Maikel Korbmacher, “De oplossing voor pijn”. En wil je meer tips om te ontspannen of rondom genezen, kijk dan elders in onze blog, ook bij de longreads. Geen van deze dingen zal echter blijvend effect hebben als je niet ook bewust aan de onderliggende mind set werkt die aan je issues ten grondslag ligt. Helaas is het als volwassene niet meer zo simpel als het kusje wat je moeder je gaf op je pleister als je gevallen was.