MEDIUMREAD: Slapen. Simpel?

  • Wanneer het mis ging
  • Andere keuzes
  • TED talk
  • Mentaal op, niet fysiek
  • Je nieuwe keuzes

Wanneer het mis ging

Slapen. Als kind leek het zo simpel. Je doet je ogen dicht en binnen een paar seconden ben je vertrokken. Zo makkelijk en zo weinig doordrongen van al het goede dat slaap je brengt voor je groei en ontwikkeling, zo enthousiast voor alle nieuwe mogelijkheden die er zijn in je leventje, dat je op die leeftijd alleen maar probeerde om het moment ervan zoveel mogelijk uit te stellen. 

 

Dan word je groter. Je krijgt meer verantwoordelijkheden, je moet je aandacht verdelen over huis, werk, partner, kinderen, ouders, vrienden, social media, noem maar op. De hele dag ben je vooral mentaal bezig met reageren op zaken, en jij zelf komt er niet of nauwelijks aan te pas. En dan wordt het tijd om naar bed te gaan. 

 

Het oude vertrouwde gedrag van uitstellen omdat er nog zoveel te doen is, ben je nog niet verleerd. Maar nu om de verkeerde redenen. Als kind was je vooral fysiek bezig en was je op een gegeven moment gewoon óp. Maar als je vooral mentaal bezig bent, ga je maar door en wil je er nauwelijks mee stoppen. Want het kan nog wel, fysiek valt het allemaal wel mee. Nog zoveel te doen, nog zoveel niet gelezen of gedaan.

 

Totdat je hoofd het kussen raakt. Dan glijdt je lijf wel in de ontspan-stand, maar jij niet. Het lijkt soms wel of er een knop om gaat. Dan lijkt er ineens een grote lege ruimte met nóg meer tijd om mentaal bezig te zijn. En zie daar maar eens van af te komen. 

 

Niet realistisch om te verwachten dat je dan op het moment van slaap ineens wel alles zou kunnen loslaten. Dat je je dan ineens op magische wijze je wél zou kunnen losmaken van de waan van de dag en de social media en andere vormen van afleiding. Wat je overdag niet wilde en niet kon. En waardoor wat je zelf overdag had moeten ervaren in de vorm van intern commentaar, zorgen of anderszins maar wat je toen hebt weggedrukt, nu ook naar boven komt. 


Andere keuzes

Om op het moment van slapen beter in staat te zijn om dat ook daadwerkelijk te gaan doen, zal je andere keuzes moeten gaan maken door de dag heen. Als je door de dag heen leert om anders om te gaan met alles wat aandacht vraagt, dan zal je dat in de avond en nacht ook beter kunnen. En er zal minder zijn wat je wegdrukt en dus op het moment dat jij ‘off-line’ bent, om aandacht gaan vragen. 

 

Er zijn genoeg tips te vinden op internet rondom slapen, dat gaan we hier niet herhalen. Want eigenlijk weet je zelf best wat er aan de hand is, maar je wilt er alleen niet aan omdat het lijkt alsof er iets van je wordt afgenomen. Je kan het ook simpel zelf zien: als je een dag flink fysiek bezig bent geweest, val je ’s avonds meestal als een blok in slaap. Niks aan de hand. Dus dat het gaat over je mentale keuzes, is snel duidelijk.


Wat zou er nou gebeuren als je gewoon elke dag op tijd naar bed ging, en het laatste uur voordat je dat ging doen, lekker goed voor jezelf zou gaan zorgen. Tablet, computer en telefoon uit zou zetten en met jezelf zou afspreken dat je daar morgen weer tijd voor hebt. Anderen laat weten dat je na 9 uur ’s avonds niet meer online bent omdat dat beter voor je is. En dan een ontspannende airRED sessie van een kwartier of een half uur zou doen. Een warm kopje thee of warme melk erbij. Dat je wat tijd zou spenderen aan wat je te binnen schiet wat je allemaal nog zou willen doen en dat opschreef. Dat je met je partner of op papier je zorgen van de dag zou delen. 

TED Talk

Om jezelf wat inzicht te geven in wat slaap wel en niet voor je doet, is deze TED talk van Matt Walker over 'sleep is your superpower' erg inzichtelijk. Wellicht geeft het je motivatie om andere keuzes te gaan maken in plaats van lapmiddeltjes na te streven en te hopen dat het ooit over gaat. Ook krijg je daardoor een beeld van het effect van minder dan 8 uur per dag slapen, dat kan ook veel verduidelijken. Het zijn ervaringen die je kent, maar waarschijnlijk wegdrukt omdat je maar doorgaan belangrijker vindt. 

 

Op de website van onze Duitse airRED producent staat de tekst, vrij vertaald: “wie gelooft geen tijd te hoeven maken voor gezondheid, zal vroeg of laat tijd moeten maken om ziek te zijn.” Een mooie nadenker die je laat zien dat het niet maken van goede keuzes eigenlijk alleen uitstel gedrag is. Waarom dan niet nu, dan heb je er de rest van je leven plezier van. 

 

En op Shleep vind je mooie inzichten in hun blog over waarom het belangrijk en goed voor je is om goed en voldoende te slapen. Zij hebben er hun core business van gemaakt om mensen en bedrijven daarbij te helpen. 

Mentaal op, niet fysiek

Als het bovenstaande helder is, zie je ook meteen waarom we tegenwoordig burn-out krijgen. Je bent mentaal op, niet fysiek. En uit eigen ervaring kunnen we zeggen dat een burn-out inderdaad levensveranderend is, omdat je niet meer verder kúnt op de oude manier en gedwongen wordt om keuzes te maken, maar dat het handiger is om die keuze te maken als het je nog goed gaat. En nee, je bent geen loser als je niet alles kan of doet wat je denkt dat je zou moeten doen. De krachtigste mensen zijn mensen die keuzes durven maken. Join their club. 

 

Je bent een groot deel van de dag ‘outgoing’ bezig. Vooral mentaal en rationeel. Dat heeft een verslavende werking, dat zal je actief moeten doorbreken. Door het ook weer af te bouwen, zodat jij er weer aan te pas komt. Jij zelf bent al die dingen namelijk niet, het is alleen wat je doét en omdat je het zoveel doet, je ermee identificeert. 

 

Het is de moeite waard om weer te ontdekken hoe je dat naar buiten gaan kan loslaten, en weer binnen kunt blijven. Een handige tip daarbij is dat dat niet gaat over een beleving in je hoofd, niet een beleving als ‘het buikgevoel’, maar een beleving ter hoogte van je hart. Daar kan je naar binnen, en als je anderen daar ook binnen laat, heb je de mooiste contacten. Want daar kan je niet boos blijven, zie je ook je eigen aandeel, en wil je sámen verder. Voor je rationele kant klinkt dat zweverig, maar iets in jou herkent het. Gewoon een kwestie van wat zoeken en oefenen om het weer terug te vinden. Je zult er plezier van hebben. 


Je nieuwe keuzes

En dan kan je, op het moment dat je hoofd het kussen raakt en de grote lege ruimte zich aan je voordoet, ook een andere keuze maken. Herkennen dat die ruimte er wel kan zijn, zich aan je voor kan doen, maar dat je hem niet hoeft te gebruiken. Dat je er niet naar toe hoeft om hem te vullen. En omdat je je voorwerk hebt gedaan van de dag afbouwen en er zelf meer aan te pas komen, heb je er ook geen behoefte meer aan om zaken te herbekijken of herkauwen. Daarmee heb je het jezelf makkelijker gemaakt, een negatief patroon doorbroken, en meer mogelijkheden om daadwerkelijk soepel in te slapen.

 

Een simpele tip als je eenmaal zo ver bent is dat je dan gewoon tegen jezelf kunt zeggen ‘het is nu tijd om te gaan slapen’ en dat je mind dan niet anders kan dan gehoorzamen. 

 

En het goede nieuws is, op en gegeven moment gaat dit gewoon vanzelf. Dan is het natuurlijk voor je geworden om op deze manier met jezelf om te gaan. Je kan je dan niet eens meer voorstellen wat de aantrekkelijkheid was van het mechanisme wat je nu nog even moet doorbreken. Dus gewoon even door de zure appel heen bijten, ze zeggen wel eens ‘you owe it to your future self'.