LONGREAD: Nooit meer op dieet

  • Neem je gezondheid zelf in de hand
  • Warmte, vertrouwd goed voor je
  • Symptoombestrijding
  • Terug naar de eenvoud
  • Jezelf verwennen

Neem je gezondheid zelf in de hand

Je kan er niet meer omheen in deze dagen. Als je betere keuzes maakt rondom eten, bewegen en ontspannen, dan heeft dat ook zijn uitwerking op je gezondheid. 

 

Lekker eten

Sommige dingen zijn in zichzelf eigenlijk heel simpel. Anders eten bijvoorbeeld. Wij zelf zijn er ruim een jaar geleden mee begonnen. Routines sluipen in je eetpatroon, keuzes worden automatismes en niet meer bekeken. Een bonbon na het eten, ineens is het heel gewoon en ook nog eens gezellig om ze in een winkel uit te zoeken. Die heerlijke tompoezen van Verhallen, de beste van Nederland, heerlijk om die te gaan halen en in het nabij gelegen parkje op te eten. Een dagje Maastricht met pizza na, handig, en je hoeft niet meer de keuken in als je, toch wat later, thuis komt. 

 

En het effect ervan

Dat je wat dikker werd, ach, die kleren vallen toch wat ruimer, en die band is elastisch. Niemand vraagt me naar mijn gewicht en ik heb niet eens een weegschaal, dus dat doet geen pijn. Dat beeld in de paskamer in de spiegel, even flink zijn, dat is maar even. En de verkoopster zei toch dat het me leuk stond en dat we geen twintig meer zijn. Pfoe, de winkel uit, nu kan mijn eigen zelfbeeld weer lekker prevaleren. Of werkt het bij jou zo dat je dikker bent en er niet mee zit? Een mooi harnas, maar geloof je het echt? Alles wat je moet uitleggen of verdedigen, is niet natuurlijk. Niet leuk om te horen, wel waar als je eerlijk bent. 

Op dieet

Je zal de eerste niet zijn die daar op een gegeven moment genoeg van heeft, en zegt dat ze (of hij natuurlijk) nu echt op dieet gaat. Mooie keuze. Kort of lang volgehouden, aan het eind van de rit gloort hoop, je mag weer ‘terug naar normaal’. Maar eh, heb je je gerealiseerd dat dat ‘normaal’ nou precies is wat je in de problemen hielp. Dat je eetkeuzes en patronen hebt aangenomen die helemaal niet goed voor je blijken te zijn. Dat een dieet dus alleen maar symptoombestrijding is. Daar gaan we later nog even wat verder op in. 

Life hack

Kortom, als je dat wilt, tijd voor een werkelijke life hack. Die begint met eerlijk zijn tegen jezelf. Zien wat je werkelijk doet, zie hierboven. En wat blijkt, van al dat soort op het oog gezellige keuzes kan je ook actief afstand nemen. Dat opent ineens een scala aan nieuwe mogelijkheden. Je doet geen dingen niét, maar je doet allemaal dingen die wel goed voor je zijn, wél. 

 

Radicale keuze, prettig effect

Het handige van zo’n misschien op het oog wat radicale keuze is, dat je maar weinig last hebt van protesten in jezelf. Normaal gesproken, als je zegt ik ga dit of dat niet meer eten, dan ervaar je dat als iets wat je wordt onthouden, en dat roept doorgaans spanning op die je steeds moet beheersen. Terwijl als je gewoon je eetpatroon helemaal opnieuw uitvindt, je een nieuwe keuze maakt die wél goed voor je is. Wij ervaren dat als veel makkelijker. 

 

Onze maaltijden

Dus wij kozen voor heerlijke ontbijtjes met overnight oats en vers fruit in plaats van yoghurt met sinaasappelsap en muesli met gedroogd fruit. Onze lunches werden volkoren tijgerboterhammen met hummus en sla, Hüttenkäse met tomaat, roomkaas met banaan en druiven en, met dank aan het voedingscentrum, een boterham met pure notenpasta. Joep neemt hele boterhammen, Judith halve.. Zo hebben we allebei lekkere variatie, en voor ieder precies voldoende qua volume en energie. Voor ons avondeten hadden we de stoomoven al een aantal jaren niet meer gebruikt, maar nu zetten we, vaak in combinatie met een airfryer voor bv. falafal of gebakken krieltjes, deze weer in. In een kwartier-twintig minuten alles op tafel terwijl wij er gezellig met een glaasje water naast zitten. Zo simpel kunnen nieuwe keuzes zijn. Dat we dat voor bewegen ook hebben gedaan, kan je in deze longread lezen. 

Warmte. Vertrouwd goed voor je


De airRED is bij ons aan onze nieuwe keuzes toegevoegd als een aangename manier om goed voor onszelf te zorgen. De infrarood warmte houdt onze doorbloeding op peil, wat zeker ’s morgens bij Joep en op koude dagen bij Judith gewoon enorm aardig werkt. 

 

Ook met warmte goed voor jezelf zorgen

Zelf hebben we nauwelijks nog stress sinds we meer zelf in charge zijn van hoe we onze tijd besteden, maar in de tijd dat dat nog niet zo was, hadden we ook ’s avonds, maar ook op ons werk, veel plezier kunnen hebben van een airRED om te dealen met vermoeidheid van lang zitten, vergaderen of achter de computer werken. 


Bij het uitvoeren van nieuwe keuzes

Ook dan kan je soms best even wat rustgevende warmte gebruiken als een vertrouwde manier om weer tot rust te komen en nieuwe energie te krijgen uit iets anders dan de patronen waar je juist van los aan het komen bent. Hoe makkelijk wil je het dan hebben als de airRED met zijn infrarood wellness voor je klaarstaat in je woonkamer, keuken, slaapkamer of op kantoor en je in een kwartiertje of misschien voor het lekker wel een half uur, weer lekker bij jezelf kunt komen als je het toch even moeilijk hebt. 

Symptoombestrijding

Symptoombestrijding.

Dieet. Het is symptoombestrijding van een probleem wat ergens anders ligt. Je komt niet zo maar aan. Waarom eet je structureel teveel en verkeerd? Want je weet best dat er iets niet klopt. Er is iets in jezelf wat dat voor je probeert te verbergen, omdat de voordelen van dat andere leefpatroon hem beter uitkomen. Dat hebben we allemaal. Maar je kunt ook wat dieper gaan kijken in jezelf en wat jij werkelijk bent weer tegenkomen. Dan kan je daar ineens wél naar kijken, en de afstand die dat geeft, stelt je in staat om zélf weer keuzes te maken.

 

Een voorbeeld

We zaten laatst in de trein. Naast ons kwam een mevrouw van in de vijftig zitten. Gaan zitten, tas open, zak met zoutjes eruit en een flesje met smoothie. Eerst de zoutjes opeten. Dan meteen daarna de smoothie. En dan als de wiedeweerga een boek uit de tas halen en een potlood om allerlei zaken aan te strepen. Voor ons laat dit precies zien wat we bedoelen. Je houdt jezelf voor de gek, en je bent niet aanwezig in het moment om je dat zelf bewust te realiseren. 

 

Kleine stapjes

Het is vaak simpel, eet je structureel 100 Kcal teveel op een dag, dan kom je 100 gram aan per week en in een jaar is dat ruim 5 kilo. En ja, het is een fase om de overgang te maken en wél te kijken naar je energiebehoefte en de samenstelling van je maaltijden, maar die fase mag ook weer voorbij gaan. 

Brood, ook zoiets

We aten lekkere stokbroodjes, witte kaiserbroodjes, en hadden niet door dat er ook brood zou zijn die een andere uitwerking op ons zou hebben. Volkoren brood blijkt namelijk veel beter te verzadigen, je hoeft er niet zoveel van, en het is veel beter voor je met alle vezels erin. Wij geloofden dat ook niet, tot we het zelf gingen ervaren. Ineens hadden we wel genoeg aan twee boterhammen (Judith) tijdens de lunch en geen behoefte meer aan tussendoortjes. 

Sapjes vervangen door thee of water. Je dacht dat je goed bezig was met geperst fruit, maar de praktijk is dat je eigenlijk alleen suiker toevoegde aan je eetpatroon. 

 

Light producten

Stel ook je keuzes voor light producten ter discussie. Wat wij zelf hebben gemerkt, is dat die een raar effect oproepen in jezelf. Een voorbeeld is de magere kwark die we begonnen te eten. We kregen er enorme cravings voor, om maar door te blijven eten. Het heeft ruim een half jaar geduurd voordat we erachter kwamen dat ons lijf verwachtte dat er vet in zat, en maar door wilde blijven eten tot in die vetbehoefte werd voorzien. We hebben de magere kwark vervangen door halfvolle yoghurt, niks meer aan de hand. En met die wetenschap kozen we ook voor de normale versie van onze roomkaas in plaats van de light versie bijvoorbeeld. Qua samenstelling kon dat allemaal prima op een dag, keurig binnen alle marges van verzadigde en onverzadigde vetten. En de maaltijden voldeden gewoon in zichzelf en waren voldoende tot de volgende maaltijd. 

Terug naar de eenvoud

De pure smaak van de producten. Wat kruiden door je rijst of couscous maar dat is het dan. En ervan genieten. Maar dat is onderdeel van dat proces, dat komt eigenlijk vanzelf, omdat het uit jouzelf komt. Doet het dat niet, en ‘doe’ je het alleen maar omdat je het gelezen hebt, dan wordt het niks. 

Tussendoortjes

Last but not least hebben we het nog even over tussendoortjes. Tussendoortjes zijn een uitvinding, ze bestonden eerst niet. En zeker niet in de mate waarin je er nu uit kan kiezen.  Je hebt er zin in omdat het kán. Omdat je er rekening mee bent gaan houden dat je ze krijgt. 

 

Drie maaltijden per dag

Maar als jij je maaltijden zo inricht dat ze goed zijn samengesteld en dat je met drie maaltijden voorziet in jouw energiebehoefte voor de dag, dan heb je geen behoefte aan tussendoortjes, zo simpel is het. Maar dat wordt je niet getoond. En omdat je nu al in je energiebehoefte hebt voorzien, is een craving voor of een aanbod van een tussendoortje een keuze voor iets wat je moet gaan laten staan, dat is wel duidelijk, en het maakt ook je keuze duidelijk. Wil je werkelijk die boterham met notenpasta inruilen voor dat wat je wordt aangeboden? Om maar wat te noemen. Heb je er werkelijk zin in als al aan je energiebehoefte is voldaan en je op een natuurlijke manier eet en meer in je natuurlijke ritme bent? Wij hebben gemerkt van niet. En dat is handig. Je voelt je prima, je eet uitgebalanceerd, je gewicht schommelt gezellig tussen twee normale waarden zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen. En voor de enkele keer dat we behoefte hebben aan energie extra tussendoor, bijvoorbeeld omdat we lang gewandeld hebben of hard gewerkt, hebben we een paar keuzes voor onszelf achter de hand waar we achter staan om op zo'n moment te nemen.

 

Je natuurlijke gewicht

En dat het lang duurt voordat je op een gewicht bent dat bij jou past, dat maakt eigenlijk niet eens uit. Je hebt een keuze gemaakt voor anders leven en andere eetkeuzes, dan volgt dat lichaam vanzelf. Voor Judith heeft het een jaar geduurd voordat het zover was. Soms gebeurde er een maand niks in dat jaar, soms ging het onverwacht vanzelf. Voor ons voelt dit aan als ons natuurlijke gewicht, en het blijft ook gewoon op dit peil, met de kleine schommelingen die daarbij horen. En nee, onze lijven zijn niet perfect, maar dat hoeft ook niet. 

Jezelf verwennen

Jezelf verwennen

Deze keuzes gaan er eigenlijk juist over om jezelf te verwennen. Met dingen die goed zijn voor joú, wat jij echt bent. En je weet zelf ook dat wat jij bent niet werkelijk gelukkig wordt van je volstoppen met bonbons, chips, gebakjes of drank. 

 

Jezelf zijn gaat ook over genieten, maar dan van de mooie dingen die er zijn. Door jezelf te verwennen met mooie koffie en thee, niet daarop te beknibbelen. Je houdt bovendien makkelijk geld over als je al die tussendoortjes niet meer doet. 

 

Er wordt je niks ontnomen, maar werkelijk genieten en goed voor jezelf zorgen zit in andere dingen dan je dacht. Zelfs niet in een mooi glas wijn, daar hebben we ook al eens een artikeltje aan gewijd.

 

Als je jezelf een kans geeft om er zelf echt weer te zijn, dan komen dat soort dingen ook weer naar je toe. Dat is moeilijk voor te stellen, maar dat ga je vanzelf merken. Er is een ‘wereld’ waarin je van alles moet doen om dingen voor elkaar te krijgen, en een waar alles eigenlijk vanzelf gaat. Die laatste is de aardigste, maar heeft wel een eigen wetmatigheid. Overvloed komt daar vanzelf, niet in de zin dat je rijk bent, maar doordat je jezelf gedragen weet en goed verzorgd, voel je je rijk. Het enige wat je hoeft te doen is mee te werken.