Infrarood sauna misverstanden nader bekeken

Er zijn een aantal misverstanden rondom infrarood wellness en de effecten ervan op je gezondheid, we nemen hier een aantal ervan onder de loep. Het misverstand ontstaat doorgaans rondom infrarood sauna toepassingen. De link die we bij elk onderwerp zetten is doorgaans maar een van de voorbeelden ervan. 

Zweten kost veel calorieën

Zweten is een passief proces om je lichaamstemperatuur op peil te houden, dat weinig energie kost. Uitspraak van hoogleraar thermofysiologie aan de VU en TNO onderzoeker Hein Daanen.

 

Deze vergissing is wellicht ontstaan door de link te leggen met het transpireren tijdens sporten, daarbij is het echter de inspanning die zorgt voor het energieverbruik, niet de transpiratie om af te koelen. 

In de (infrarood)sauna zweet je veel afvalstoffen uit

Bij transpireren zweet je water, zout en kalium. Uitspraak van professor Craig Crandall.

 

Dit misverstand is wellicht ontstaan door verhoging van afvoer van afvalstoffen te linken aan transpireren. Verhoogde bloedcirculatie heeft wel een gunstig effect op het afvoeren van afvalstoffen, maar dat is in je lichaam zelf en die verlaten je lichaam via je ontlasting. 

In de infrarood sauna verlies je vet

Warmte is geen vetverbrander, een verhoogde hartslag in zichzelf ook niet. Je zweet vet ook niet uit (zie boven).

 

Deze vergissing is wellicht ontstaan op basis van geconstateerd gewichtsverlies en het huidgevoel. Gewichtsverlies na een saunagang is echter vochtverlies. En het vet wat je voelt bij transpireren, is huidvet.

Het effect van de IR sauna ontstaat door hoge temperatuur en hard transpireren

Infrarood wellness gaat over verbeteren van de bloedcirculatie in je hele lichaam. Daar hoef je niet voor te transpireren, alleen de temperatuur van je bloed licht te verhogen. Hoge temperatuur en hard transpireren werkt een evenwichtige bloedcirculatie tegen omdat je organen zullen worden beschermd, je bloed daar niet meer naar toe wordt gebracht maar meteen naar de huid wordt geleid voor versneld afkoelen door transpireren. 

 

Deze vergissing is waarschijnlijk ontstaan doordat de infrarood sauna is afgeleid van de sauna, aanstralen rondom als uitgangspunt is genomen, en de restwarmte van infrarood stralers, die niet te vermijden is, als pré is neergezet. 

IR stralen dringen centimeters diep in je huid en dat is goed

Je huid is een beschermingsmechanisme voor je weefsels en organen en houdt, niet voor niks, zoveel mogelijk invloeden buitenaf tegen. In de opperhuid zitten je pijn- en warmtereceptoren. In dit artikel lees je over de indringdiepte:
IR-C komt hooguit 0,1 mm de huid binnen. Het warmt je op via warmtegeleiding. Je pijn- en warmtereceptoren waarschuwen je als het te warm wordt.
IR-A kan tot 4-5 mm de huid binnenkomen en daarmee onder de beschermende opperhuid komen. Je bent hier minder gevoelig voor pijn en teveel warmte. Te veel IR-A kan leiden tot versnelde huidveroudering, beschadiging van weefsels en problemen met je warmtehuishouding. Let bijzonder op bij ogen, om die te beschermen draag je bij veel IR-A een speciale bril.

 

Het misverstand over centimeters indringdiepte bij een infrarood sauna kan zijn ontstaan door verwarring met hoog vermogen/laser onderzoeken of door mm en cm te verwisselen. 

Infrarood wellness verbetert je immuunsysteem

Je immuunsysteem komt in aktie als er indringers zijn zoals virussen en bacteriën. Het effekt daarvan kan zijn een verhoogde lichaamstemperatuur. De trigger is indringers, niet temperatuur.

 

Een infrarood sauna verhoogt je kerntemperaruur doorgaans maar met een paar tienden van graden, je transpireert in een klassieke infrarood sauna hevig om te voorkómen dat die temperatuur teveel oploopt. Als je koorts hebt transpireer je ook hevig, wellicht dat de symptomen aan elkaar zijn gerelateerd waardoor dit misverstand is ontstaan.

 

Inderdaad heeft een infrarood sauna door het verbeteren van de doorbloeding in je lichaam een positief effect op je algehele gezondheid maar niet specifiek op je immuunsysteem. Wel kan een infrarood sessie bijvoorbeeld je vatbaarheid voor virussen een aantal uren verlagen (zie artikel Physiotherm).